söndag 29 januari 2017

Formpress

Bygga Formpress

Nu dags att bygga formpressen. Där finns många youtube filmer på olika sätt man kan göra. Jag valde att göra en med saker jag redan hade hemma. De enda jag behövde köpa va gångjärnen. 

Tog en hyllskiva och kapade den i två bitar på 33 x 30cm.

Tog en 45x45 och kapade den i fyra stycken 26 cm långa bitar.

Formskummet är 30 x 20 x 2,5 cm.











Alla jag kollade på youtube satte bara pressen plant vid montering. Vilket innebär att när man pressar ihop med skruvtving, så kommer det bli ett ojämnt tryck då de åker ihop mer på ena sidan.
Så jag valde att vid montering trycka ihop lite vid insidan (vid gångjärnen) så att de blir ett mer jämt tryck ifall man skulle formpressa något långt någon gång. 

Nu till första försöket.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar